Przejdź do treści
Porto

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy

Main navigation

  • Start pracownika
  • Szkolenia
    • Szkolenia wstępne BHP
    • Szkolenia okresowe BHP
    • Szkolenia specjalistyczne
  • Badania
  • Wypadki
    • Wypadek przy pracy
    • Wypadki w drodze do/z pracy
    • Wypadki studentów/doktorantów
    • Wypadki traktowane na równi z wypadkiem przy pracy
    • Wypadki przy pracy na umowę zlecenie
  • Pierwsza pomoc
    • Resuscytacja (RKO)
    • Defibrylacja (AED)
    • Apteczka pierwszej pomocy
    • Instrukcja pierwszej pomocy
      • Epilepsja - postępowanie
      • Zadławienie - postępowanie
    • Udzielanie pierwszej pomocy
  • Chemia
    • Czynniki chemiczne
      • Piktogramy
    • Czynniki rakotwórcze i mutagenne
    • Klimatyzatory
    • Baza chemiczna
    • Generator etykiet chemicznych
  • Przepisy
  • Kontakt

Ścieżka nawigacyjna

  1. Strona główna
  2. Wypadki
  3. Wypadek przy pracy

Wypadek przy pracy

Treść

Zgodnie z ustawą definicje wypadków są następujące:

WYPADEK PRZY PRACY to zdarzenie nagłe, spowodowane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć pracownika oraz nastąpiło w związku z pracą. Wystąpienie wszystkich czterech warunków jest podstawą do uznania wypadku, przez zespół powypadkowy, za wypadek przy pracy.

  1. Zdarzenie nagłe w myśl orzecznictwa sądowego dot. wypadków przy pracy rozumiane jest jako zdarzenie, którego czas trwania nie przekracza jednej dniówki roboczej.
  2. Przyczyną zewnętrzną może być każdy czynnik zewnętrzny zdolny wywołać w istniejących warunkach szkodliwe skutki na osobie ubezpieczonego.
  3. Uraz to uszkodzenie tkanek ciała lub narządów człowieka wskutek działania czynnika zewnętrznego.
  4. Związek z pracą ma miejsce:
  • w trakcie wykonywania przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • w trakcie wykonywania przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
  • w czasie pozostawania pracownika do dyspozycji pracodawcy, gdy jest on w drodze pomiędzy siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku, który wynika ze stosunku pracy.

Zgodnie z art. 234. § 1. Kodeksu pracy do obowiązków pracodawcy w sytuacji zaistnienia wypadku przy pracy należą przede wszystkim podjęcie działań eliminujących lub zmniejszających zagrożenie oraz zapewnienie udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanym. Szczegółowy sposób postępowania w sytuacji wypadku przy pracy został określony w rozporządzeniu.

Zobacz także
Wypadki w drodze do/z pracy
Wypadki traktowane na równi z wypadkiem przy pracy
Wypadki studentów/doktorantów
Wypadki przy pracy na umowę zlecenie
Zdjęcie główne
Wypadek przy pracy
Treść dodatkowa

 

Miałeś wypadek przy pracy? Zgłoś go niezwłocznie do Działu BHP. My sporządzimy dokumentację powypadkową, poinformujemy Cię o przysługujących świadczeniach i pokierujemy w kwestii uzyskania jednorazowego odszkodowania z ZUS.

 


  • Państwowa Inspekcja Pracy
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
  • Instytut Chemii Przemysłowej
  • Internetowy System Aktów Prawnych
  • Główny Inspektorat Ochrony Środowiska
  • Główny Inspektorat Sanitarny
  • Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
  • Centralny Rejestr Operatorów
  • Biuro Do Spraw Substancji Chemicznych
  • Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy
  • Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy
  • Baza aktów prawnych Unii Europejskiej
Skontaktuj się

DZIAŁ BHP →
42 631 20 32

SEKCJA OCHRONY P.POŻ.
I SPRAW OBRONNYCH →

42 631 38 84