Pracodawca zgodnie z Kodeksem Pracy:
- „ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą oraz stosuje niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko” (art. 226 pkt. 1);
- „informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami” (art. 226 pkt. 2);
- „jest obowiązany przekazać informacje o ryzyku zawodowym, które wiąże się z pracą wykonywaną przez młodocianego, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami również przedstawicielowi ustawowemu młodocianego” (art. 201 § 3);
- „konsultuje z pracownikami lub ich przedstawicielami wszystkie działania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, w szczególności dotyczące oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o tym ryzyku” (art. 23711a §1 pkt. 2).
Obowiązek oceny i dokumentowania ryzyka został również nałożony na pracodawcę rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W art. 39 pkt. 1 czytamy: „Pracodawca jest obowiązany oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe, występujące przy określonych pracach, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko”. Pracodawca zobowiązany jest oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe dla każdego stanowiska pracy występującego w jego zakładzie pracy. Wykonuje on ocenę ryzyka zawodowego dla każdego nowo tworzonego stanowiska pracy, ale również wówczas, gdy na już istniejącym stanowisku pracy zostaną wdrożone zmiany, tzn.:
- wprowadzone zostaną nowe maszyny lub urządzenia;
- wprowadzone zostaną nowe substancje lub mieszaniny chemiczne;
- pojawią się nowe czynniki szkodliwe, niebezpieczne lub uciążliwe;
- dokonana zostanie zmiana organizacji prac.